Rynek młodych konsumentów czyli dziecko i zakupy

Data: 28.01.2014

Autor: BKol

Autor zdjęć: MS Office

Nowoczesna technologia, elektronika i komputeryzacja powoli przyczyniały się do stałego dostępu przez człowieka do mediów wszelkiego rodzaju takie jak prasa, radio telewizja. U progu XXI wieku Internet wtarł się w łaski cywilizacji, zrzeszając wszystkich użytkowników komputerów w jednym miejscu, zaś rozwój sieci internetowej do dnia dzisiejszego pozwala na znalezienie w cyberprzestrzeni każdego typu informacji. Każda marka, sklep, firma posiada swoją stronę internetową, gdzie klient jest w stanie nabyć wszystkie niezbędne dane. Mało tego, przez szereg lat wykreowały się usługi takie jak poczta elektroniczna, komunikatory, radia,telewizje, telefonie internetowe, a również sklepy i banki sieciowe. Nie jest już problem odnalezienie wiadomości o ulubionym artyście, treści jego piosenki oraz utworu. Dopływ informacji dostępny jest 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu powodując jednocześnie, iż młody człowiek wkraczający w życie szybciej dorosta, nie ma czasu na dzieciństwo, musi i chce posiadać o wiele więcej danych na temat dzisiejszego świata, panujących trendów i mody. Nikt z ludzi a w szczególności dzieci nie posiadają mechanizmów, które umożliwiają radzenie sobie z tak ogromną liczbą wiadomości ataktujących każdego dnia. Przeładowanie informacjami pochodzącymi z zewnątrz, przesyt produktów w sklepie oraz powiększanie zasobów portfela dziecięcego doprowadzają do zmieniania społeczeństwa. Dziecko żyjące w ówczesnym świecie z racji na wygodę oraz spełnianie wszelkich zachcianek i kaprysów skraca czas rozpoczęcia dokonywania samodzielnych zakupów.


Młodzi konsumenci to termin określający osoby, które nie ukończyły osiemnastego roku życia, a poprzez brak pełnoletniości nie posiadają wszystkich czynności prawnych, nie powinny również dokonywać wiążących transakcji. W praktyce jednak, mali klienci są niezwykle aktywnymi uczestnikami rynku, którzy w zależności od wieku dokonują zakupów samodzielnie lub mają znaczący wpływ na decyzje dotyczące nabywania produktów w gospodarstwie domowym. Są pewnego rodzaju doradcami dla rodziców bądź opiekunów, którzy dokonują ostatecznego wyboru lub sami pozostają decydentami. Według badań przeprowadzonych w roku 2006 przez Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, młodzi konsumenci charakteryzują się ogromną samodzielnością podczas kupowania produktów, które odpowiadać będą na ich potrzeby. Ponad 70% badanych kupuje bądź wybiera dla siebie słodycze, napoje i ubrania a prawie połowa – ubrania sportowe i kosmetyki. Zaobserwować również można niezależność podczas wybierania sprzętu komputerowego – ponad 30% ankietowanych uznała, że sama podejmuje decyzje głównie ze względu na nieumiejętność nadążenia za postępem technologicznym swoich opiekunów. W przypadku młodszych dzieci, które nie mają możliwości zakupienia samodzielnie konkretnego produktu, by otrzymać to, czego pragną namawiają rodziców na dokonanie transakcji i otrzymanie towaru lub usługi.

Rynek młodego konsumenta tak naprawdę rozpoczyna się jeszcze przed narodzeniem dziecka. W ostatnich latach powstało wiele poradników, gazet, stron internetowych specjalnie poświęconych tematyce urodzin dziecka, jego wychowywaniu, pielęgnowaniu i dorastaniu. Młodzi, niedoświadczeni  rodzice wpadają w pułapkę manipulacji, gdzie wmawia się informację by dobrze wychować potomka lub nie mieć z nim problemów w przyszłości należy zakupić czasopismo lub obejrzeć program. Do tego pojawiło się na rynku sporo gadżetów dla matek w ciąży oraz nienarodzonych jeszcze dzieci. Reklamodawcy bazują tutaj na silnych emocjach rodziców, którzy za wszelką cenę pragną zapewnić dziecku wszystko co najlepsze. Nikt nie chce ponieść porażki,  przyszli rodziciele pragną, by rodzina miała szczęśliwy i ciepły dom.


Po narodzinach młodego człowieka następuje fala zasypywania rodziców informacjami marketingowymi. W szpitalu otrzymywane są paczki dla niemowlaka zawierające próbki poszczególnych produktów tak, by móc zobaczyć jak działa towar i zakupić go w przyszłości. Karty i książeczki zdrowia dziecka - tam wszędzie patronatem jest mleko modyfikowane, kaszki lub pieluszki firm sponsorujących. Wyprodukowanie pieluch jednorazowych było przełomem dla każdego rodzica – pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze, jednak od tamtego czasu zauważa się na rynku tendencję do wymuszanego kreowania nowych potrzeb i odpowiedzi produktów na owe pragnienia. Przykładem może być woda lub mleko w kartonie dla dzieci, nie różniące się zawartością i składem od takiego, które osoba śniadania używa do śniadania. Odmiennością jest zaś cena, coś co kosztuje około 2 zł w wersji dla dzieci kosztuje dwukrotnie więcej. Istnieją na rynku produkty, które są przeznaczone dla dzieci i wyprodukowane ze specjalnych składników, ale takie wyjątki są tylko nieliczne. Na tym etapie bowiem jednak dziecko nie może jeszcze stwierdzić jakie produkty lubi i z jakich przyczyn.
Z chwilą, gdy dziecko staje się przedszkolakiem lub uczniem, wpływa na decyzje gospodarstwa domowego dotyczące zakupów podstawowych potrzeb, do codziennego użytku. W wieku późniejszym nakłania rodziców do zakupu.

Pozytywnie

facebook